Pages

Monday, September 27, 2010

Hå & Em Beeep

Det er efterhånden blevet nemmere at finde ok eller ligefrem interessant tøj i store størrelser. Jeg har ikke mange penge, men nok til, at jeg kan tillade mig at have en holdning til hvad jeg kan li' og ikke. Som noget relativt nyt eksisterer vi nu også i damebladene/modemagasinerne, hvor jeg således flere gange har fundet 'plussize' shoppingguides. Alt i alt er der måske efterhånden håb forude og grøde i bolledejen for os tykke damer, som jeg foretrækker at kalde mig selv, hvis jeg skal kaldes noget (= en anden historie).

Sidste år begyndte jeg at i stigende grad at fravælge fysiske butikker henvendt til os såkaldte 'pluspiger' til fordel for relevante danske og udenlandske online alternativer, for jeg var ikke tilfreds med udvalget. Hjulpet på vej af google fandt jeg Evans (UK), Carmakoma (DK), Dorothy Perkins (UK), Charlot and me (DK), Curvety (UK), New Look (UK), Elena Miro (IT), Asos Curve (UK) og for nyligt Lindex Generous (SE). 
Jeg vil anmelde et par ting fra online HM BiB (>54). H&M, fordi jeg egentlig var træt af deres venstrehånds 'plusdesign' og Lindex, fordi jeg først nyligt fandt ud af, at de overhovedet findes. Jeg synes stadig ikke, at H&M gør det til et 'A', men mindre kan også gøre det og så tror jeg måske, de mærker presset fra et marked i vækst, fx Asos Curve, der blev lanceret i januar 2010. Der er nok intet bedre end tabte markedsandele til at få lidt gang i de små grå. 
Jeg viser ting jeg kan li' (A) og som passer til mig, foruden boblere, som jeg har forskellige ankepunkter imod (B), og så tilsidst ting, jeg ikke bryds mig om pga. design, farve eller form (C). Jeg køber tøj efter min kropstype, og da jeg er et skønt æble, har jeg stor barm, flad numse og go'e ben fordelt på 161½ !) cm, så alene af den grund fravælger jeg en mængde ting, såsom tunikaer med meget markeret talje eller empiresnit foruden bandeautoppe.


Først A, som jeg godt kan li':

HM, 129 DKK

Jeg har købt alle tre. Ikke fordi det er et sindsoprivende design, men fordi de gør det godt til pengene. Den mørkeblå er god til jeans, den mørkelilla er god til min leopardplettede nederdel (Asos Curve, £20) og hvide jeans (Asos Curve, £14), og den koksgrå er god til det hele. Desuden dækker den numsen, falder flot ved barmen, har en åben hals og asymmetrien giver klædelige former. HM sælger også en luksus-udgave af denne tunika-t-shirt i et lidt andet asymmetrisk snit og et let skinnende og lækkert stof til 179 DKK i farverne camel, mørklilla og koksgrå.

HM, 249 DKK
Igen er der ikke tale om epokegørende design af den anden verden, men mindre kan også gøre det. Den lilla farve klæder mig rigtig godt, snittet er klassisk og bindebåndet gør,  at taljen kan antydes, men ikke markeres (igen apropos æble). Jeg vil nok især bruge cardiganen til skinny jeans, men den skal have lidt quirkyness for ikke at blive for nedtonet og damet, trods alt. Jeg har købt nogle lidt fjollede stribede halvvanter fra HM Divided, som jeg kunne peppe den op med til vinter, eller også skifter jeg måske knapperne ud med nogle i guld, brun, "diamantert" eller rød. Knapudskiftningen er i hvert fald en effektiv måde at gøre en cardigan som denne mere uformel. 

 

HM, 249 DKK

Jeg husker ikke, at HM BiB før har lanceret klassikeren 'den korte, sorte kjole' i store størrelser. Kjolen er ret billig og består da også af en del polyester, men jeg er rigtig glad for at HM BiB er hoppet ud af joggingtøjet, snart sagt. Jeg kommer ikke til at købe kjolen pga. den markerede talje, men selve kjolens eksistens får tommelfingeren op herfra.


HM, 699 DKK
Dejligt at HM laver en uldjakke, som også fåes i camel. Jeg er ikke sikker på, om den er varm nok som hverdagsvinterfrakke, for den har vist ingen lynlås, men derudover synes jeg, at det er fin frakke uden så meget pjat.


HM, 249 DKK
Disse sorte leggings i skinnende stretchdenim ser ikke ud af noget særligt, men jeg tror de kunne gøre det godt som basis i en afslappet festgarderobe, lidt i stil med de meget lækre (men også meget dyrere) bukser, som carmakoma.com laver. Godt nok er en elastiklinning ikke så god for pasformen, men jeg tror nu sagtens, at de kunne fungere godt med en flot tunika ud over, så tak for dem.


Nu kommer så B, boblerne:



HM, 149 DKK
Der er lidt Brigitte Bardot sexappel over denne bådudskæringsbluse, samtidig med at den er casual elegant, og det kan jeg kun synes om. Især den sorte udgave er flot, men jeg prøvede den stribede, og den gjorde ikke noget særlig godt for mig. Hvis HM nu lavede striberne meget smallere, satte dem på skrå, gjorde halsudskæringen v-formet, gør pasformen rundere og skifte striberne til lavendel/kaffebrun og lilla/meleret grå, ja, så købte jeg den da med det samme.

HM, 599 DKK

Jeg overvejer faktisk at købe denne vinterfrakke fordi jeg med en HM-kode kan få den for 450 DKK, men jeg har visse anker imod den. Jeg er vild med khaki, men farven skal tilføres lidt varme for at blive rigtig flot. Jeg tænker lidt oliven. Nå, men denne frakke mangler altså lidt glød i farven, så den har fare for at blive en tand for 'mus', synes jeg. Derudover har HM valgt at placere skrå lynlåse henover barmen, og det klæder mig ikke. Når det så er sagt, er frakken så enkel, at den godt kan tåle et hindbærfarvet tørklæde eller sågar ditto møs, og det kan jeg vældig god li'.


HM, 399 DKK
Jeg ved ikke lige med den her. Den er lidt fin og stadig blandt de gode ting, men jeg tror ikke rigtig den er noget for mig. Måske lidt for mange folder, selv de bestemt går den rigtige vej.



HM, 199 DKK

Den kunne da måske være sød og rar til en kold vinter, men sådan en gang 100% akryl ville for det første ikke holde sig særlig pæn, og så er det også lidt for strikvare på én gang til mig, fordi der ikke er noget til at bryde linierne med. Hvis jeg finder den i min lokale HM BiB, vil jeg da prøve den for at se om jeg tager fejl.


HM, 199 DKK

Jeg kan rigtig godt lide farven på disse fløjlsbukser, men er ganske sikker på at deres firkantede pasform ville klæ' mig ret dårligt, som HMs bukser plejer at gøre. Udover farven, er jeg dog glad for at HM tilbyder noget andet end 'smarte' combatbukser, som bare gør en æbleformet mademoiselle 'butchy', for nu at sige det lige ud. Hvis HM havde lavet disse fløjlsbukser i en smallere pasform med et lille svaj nederst, havde de haft en kunde i mig.

HM, 199 DKK




Jeg kan vældig godt lide leopardting, så jeg har prøvet denne cardigan i butikken, men det var lidt for meget med både dyr og skulderpuf, så jeg synes at HM skulle lave cardiganen uden puf og med en graduering af leopard, cardiganen fx 'endte' i en koksgrå/brun nuance. 


HM, 249 DKK
Sort med små hvide prikker kan jeg rigtig godt lide, udskæringen er også ok og ærmerne er ikke for flagermusagtige. Jeg har prøvet den i butikken, men den manglede desværre noget form og så er jeg lidt for praktisk til så meget chiffon. Jeg ville hellere, at de havde brugt mønstret på et tungere stof, der falder pænere.

Jeg kan rigtig godt lide denne sarte lyserøde farve og stoffet er også lækkert og lidt 'koldt', men stropperne! Det duer altså ikke rigtig med så tynde stropper og så relativt kort top, når man både har mave og barm, der også skal ha' det godt.


Så er vi nået til C, som de er de sager, som jeg ikke rigtig bryds mig om.

HM, 149 DKK
Jeg synes at designet er noget ubehjælpsomt, og desuden har jeg set den i butikken og kvaliteten virkede lidt ringe. Den er lavet af 80% acryl, og jeg siger nej tak.

HM, 249 DKK

Mønstret er lidt kedeligt, og så er den firkantede pasform ikke så attraktiv for mig, men værst af alt er, at stoffet er meget stift og ikke falder så pænt. Her har designerne bare tænkt: "Kamel og sort, kamel og sort" og ellers haft hovedet under armen, hvis du spø'r mig.


HM, 249 DKK
Denne tingsmedut-sweater ville klæde mig rigtig dårligt fordi linierne ikke brydes, toppet med en voluminøs krave ud over det hele. Det bliver et tak, men nej tak her fra.

HM, 299 DKK
Farven er fin, men formen er helt godnat til mig. Igen forstår jeg ikke helt en sweater som denne med tykke, vandrette striber og store, brede ærmer til store størrelser. Måske vil den dog klæde damer, der er noget højere end mine 161½ cm...

This is a post on HM's line Big is Beautiful and my remarks on the latest collection. First the styles (A) which I like, next on the styles (B) which I semi-liked and last up, the styles which I disliked (C).


All photos belong to HM

1 comment: